Iedere branche kent zijn kopgroep aan bedrijven. Op het gebied van deelfietssystemen zijn Urbee (2016) en Deelfiets Nederland (2018) twee gerenommeerde groeibedrijven, die anno 2021 gezamenlijk zo’n 150 deelfietslocaties in Nederland exploiteren. Voor beide bedrijven hét moment om, naast hun elektrische deelfietsen, ook onderling kennis te gaan delen. Kennis op het gebied van commercie, financiën, technologie en onderhoud. Niels Hagels (Managing Director van Urbee) en Oumar Sylla (Oprichter van Deelfiets Nederland) vonden elkaar in hun missie om een significante bijdrage te leveren aan leefbaardere binnensteden, het delen van beschikbaar vervoersaanbod, CO2-reductie, stimuleren van de ontwikkeling ‘bezit naar gebruik’ en daarmee een meer duurzame en vitale maatschappij.
“Met de geleerde lessen leggen we in 2021 de basis voor de toekomst”
De impact van de Coronacrisis is enorm. Het dwingt ondernemers soms tot maximale flexibiliteit. Voor de ondernemende geesten van Hagels en Sylla is het voer voor enerzijds creatieve ideeën en anderzijds focus om het deelfietsconcept naar een nieuw niveau te tillen. “We zien het als onze gedeelde missie om de bewustwording dat we met z’n allen zuinig moeten zijn op onze omgeving en onze gezondheid, te vertalen naar een totaal deelfiets concept dat maximaal faciliteert in de behoeften van reizigers én opdrachtgevers als gemeenten en werkgevers.’, verkondigen beide eensgezind. Concreet betekent dit dat beide partijen elkaar gaan versterken bij het implementeren van nieuwe projecten, het aangaan van aanbestedingen en het creëren van nieuwe leads en marktproposities. Met robuuste, future proof en schaalbare hardware (de elektrische deelfiets) en software (het online platform), die past bij de hedendaagse wensen en behoeften van een deelfietsgebruiker of -opdrachtgever, bieden beide partijen mede door een sterk netwerk van onderhouds- en marketingpartners een next level totaalaanbod op het gebied van elektrische deelfietsen.
Landelijke dekking; samen ben je sneller en schaalbaarder
Urbee, gevestigd in Amstelveen, ziet haar deelfiets footprint in Nederland vooral in de Randstad. Deelfiets Nederland rolde haar blauwdruk vanuit Zwolle vooral uit richting Noord- en Oost-Nederland. “En zie daar de geografische match”, kopt Hagels snel in. “We voeren vrijwel dezelfde marktproposities. Je kunt daar heel territoriaal en gesloten in gaan staan. Maar zo zitten wij niet in elkaar”, vult Sylla aan. De populariteit aan deelmobiliteit neemt, ondanks (of juist mede door) het afgelopen jaar, toe. Daarentegen ontstaat er schaarste met betrekking tot fietsonderdelen en achterstand in de productie van elektrische fietsen ten opzichte van de vraag. Hagels: “Om toch snel en schaalbaar te kunnen zijn, zijn wij ervan overtuigd dat we onze groeidoelstellingen en groeiende marktvraag gezamenlijk beter aankunnen dan alleen”. Sylla: “We hebben ons deelfietssysteem met robuuste en vooruitstrevende hardware én software de afgelopen periode verder doorontwikkeld. Wij gunnen zoveel mogelijke fietsers, gemeenten en werkgevers toegang tot en plezier met ons systeem. Met Urbee vinden we een samenwerkingspartner met dezelfde missie”. En zo lijkt het beste van beide deelfiets bedrijven vanaf heden bij elkaar te komen.
Next level begint met een eerste stap voorwaarts
Meer weten over hoe een deelfietssysteem voor uw gemeente, bedrijf of instelling effectief kan leiden tot CO2-reductie, reductie van mobiliteitskosten en een vitale lifestyle? Via de websites en socials van beide bedrijven, is snel duidelijk waar men voor staat. Per mail kunnen deelfiets vraagstukken worden voorgelegd: info@deelfietsnederland.nl / info@urbee.nl.