Deelfiets Nederland trapt het fietsseizoen op originele wijze af. Aanstaande zondag tijdens de Eredivisie wedstrijd PEC Zwolle – FC Groningen prijkt het Zwolse bedrijf, dat ook elektrische deelfietsen in Groningen aanbiedt, op de reclameborden langs het veld in het MAC3PARK Stadion. “Hoe tof is het om via PEC Zwolle de verbinding te maken met onze andere locaties en in dit geval met Groningen?”, vertelt Marketing Manager Fikret Akin. Voor PEC Zwolle is dit de laatste competitiewedstrijd van het seizoen waarin zij zich verzekerden van weer een jaar Eredivisie. Voor Deelfiets Nederland is deze afsluiting direct het startschot voor het fietsseizoen. “Laat de wielen van onze elektrische deelfietsen maar draaien!”, aldus oprichter en aanjager Oumar Sylla.
Voor de tweede zomer op rij worden Zwolse burgers, bezoekers van de stad én forenzen in staat gesteld om vanuit diverse vaste hubs in de stad een elektrische deelfiets te huren. Dit kan zijn om hun eindbestemming te bereiken na een rit met het openbaar vervoer of om een toeristisch dagje langs de vele Zwolse bezienswaardigheden te beleven. Sylla: “Dat zijn de twee voornaamste doelgroepen. Dat hebben we geleerd na een analyse van de vorige fietszomer, waarbij we onze deelfietsen ook voor het eerst vanaf ons centrale station aanboden.” Vol tevredenheid kijkt Sylla terug op de afgelopen Zwolse fietszomer. Maar wie ons een beetje kent, weet dat wij gaan voor de volgende stap.” Sterker nog, in de tussentijd rolt het Zwolse bedrijf ook vaste hubs uit in Groningen, Enschede, Arnhem, Nijmegen, Amsterdam, Kampen en maar liefst 24 locaties in Friesland. “Daarmee spelen we qua deelfietsen mee op het hoogste niveau van Nederland.
Sylla: “Waar wij al jaren aan de weg timmeren met ons concept op basis van vaste mobiliteitshubs, zien we dat deelmobiliteit momenteel aan populariteit wint. De lokale en landelijke gebruikerscijfers laten dat zien. Het besef dat we met z’n allen werk moeten maken van duurzame mobiliteit lijkt te zijn geland. CO2 reductie, spitsmijding en een vitale maatschappij zijn hot items.” Deelfiets Nederland houdt haar doelstellingen qua gebruik nog even geheim. Maar de fonkeling in de ogen en een grote glimlach verraadt de nodige ambitie. “Vorige zomer hadden we een kleine 100 deelfietsen op de weg, deze zomer schieten we door de grens van 500 deelfietsen heen die op zo’n 60 verschillende locaties te huren zijn.”, licht Business Developer Michael Wolf toe. Om het laatste woord aan Sylla te laten: “We denken qua gebruik van onze deelfietsen eerder in vertienvoudiging dan verdubbeling. Of dat realistisch is? We gaan het zien. Wij zijn er klaar voor om vanuit de vaste hubs het verschil te maken op het gebied van deelmobiliteit. Houd onze Deelfiets Nederland app en onze social media kanalen in de gaten.”